Dashboard | +Follow
♥ M I Z S | Q A W I N A L ♥


I ♥ SCIENCE
Thursday 28 June 2012 | 03:10 | 0 S:Saranghae Talking//

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh... *jumping! jumping!*

Apa khabar semua?? Hari ni birthday aku. So HAPPY BIRTHDAY TO ME!! *ambik tepung telor baling* =P Semoga aku panjang umur and selalu dimurahkan rezeki oleh Allah. Amen~ Tapi hari ni aku taknak cerita fasal tu. Tapi aku nak cerita fasal Sains. Waktu tengah belajar Fizik tajuk Pressure *aku ingat owh* aku terpikir fasal ni. So aku pon buat la this as a post.

So what is Science? *macam pensyarah owh* LOL =P  Takdak la. Sains ni kita tak dapat nak pisahkan dengan kehidupan harian kita. Sains jugak tak dapat kita nak pisahkan dengan experiment. Jadi dalam aktiviti seharian yang kita lakukan, mesti ada experiment walaupun satu, mungkin dua tanpa kita sedar. Maksudnya kita tak tau pon yang kita tengah buat experiment time tu.

Kalau yang jarang-jarang *bak kata P.Ramlee* buat experiment dalam kehidupan seharian dia, jangan risau. Sebab aku pon sama. LOL =P  Aku bukannya apa. Aku dah la balik kuliah lewat. Lepas balik kuliah aku letih lalu aku terus 'DABOOM' ja atas katil. *aku memang suka tidur*  Bangun pon time nak Magrib. Waktu malam aku buat homework. Dah jadi entah pape aku punya kehidupan. Ini baik jadikan sempadan key. LOL =P

Jadi apa experiment yang aku/kamu/anda/hang/mereka pernah buat dekat rumah. jom kita try check. Zzzaaaassssss!!

1. BOLA PING PONG
Siapa yang tak tau apa tu bola ping pong, mai sini aku nak bagi penyepak. *hehe* LOL =P Apa kaitan bola ping pong dengan experiment? EH, hampa tak tau ka? Kan bila bola ping pong kemek, kemik , kita akan masukkan dia dalam air panas untuk buat bola pingpong ni kembung balik ke bentuk bulat asal dia. Tu bukan experiment ka? Siapa yang tak pernah buat ni sumpah taubat agak kuno. =P

2. BEAR DI CERMIN
 Ha, yang ni memang selalu arh buat. Mustahil tak pernah. Korang tau tak bear yang boleh kita lekat dekat cermin, cermin kereta, dekat peti ais tu. Alah, aku nak tunjuk pon tak tau. Korang faham-faham je lah. Ha! Yang tu pon experiment dalam science guna pressure ow. Mantop ea korang sebab dekat rumah pon still buat experiment. :D Siap guna teori Fizik lagi.

3. TIN MELETOP
Yang ni aku tak tau la korang pernah buat ke tak. Tapi aku selalu main benda ni waktu kecik-kecik dulu. *sampai sekarang aku suka main benda ni lagi* Macam mana nak main benda ni? Senang ja. First masukkan air dalam tin ni. Lepas tu panaskan tin. Mula-mula dengar bunyi 'POP' *tin kembung* and last last dengar bunya 'PANG' . Penudung tin tu melayang macam piring UFO. =P Seriusly seronok main benda ni. Kita kan orang perempuan yang ayu baik tak boleh main meriam buluh. so benda ni la yang ganti meriam nih. haha

4. SEDUT AIR
Okey. Yang ni kepada sesiapa yang ada kolam ikan or kolam renang *kolam yang takdak lah sebesar kolam dekat rumah Dato' K* maybe dia pernah buat. Aku pernah buat. Tapi sekali ja lepas tu tak pernah buat dah. That was my mimpi ngeri. Kalau nak basuh kolam kita guna cara ni *kalau tak guna aku tau korang moden* . letak hujung paip dalam kolam then sedut hujung paip satu lagi. Pastu keluar lah air. AWAS! nanti tertelan taik ikan air aku tak taw. LOL =P

Erm, yang tu ja kot aku dapat pikir sekarang. Apa-apa pon enjoy sains. Kalau korang pernah buat 'experiment' lain dekat rumah, mai ler kita share. :D






OLDER POST | NEWER POST